V tomto článku se spolu podíváme na další Vámi vybraný podnik: Virgin Galactic miliardáře Sira Richarda Bransona, který se obchoduje na americké burze NYSE s tickerem SPCE. Projdeme si to, co Virgin Galactic slibuje, projdeme si možnou investiční návratnost, rizika a také objevující se konkurenci v tomto souboji o vesmírné zážitky pro bohaté. Tento segment výletů do vesmíru pravidelně nesleduji, je to tedy můj první pohled. Jako vždy: nejde o investiční doporučení.

Akcie Virgin Galactic: První v souboji o vesmírný zážitek
virgin galactic plán
Zdroj: Virgin Galactic.

Začněme tím, co ve skutečnosti Virgin Galactic nabízí. Zájemci projdou 3 denním tréninkem na astronauty a 4. den jejich pobytu ve středisku v Novém Mexiku dojde k samotnému letu. Vesmírná loď SpaceShipTwo bude vynesena zhruba do výšky 12 km pomocí letounu WhiteKnightTwo, ve kterém se tyto dva letouny oddělí a SpaceShipTwo zažehne svůj hybridní tryskový pohod a doputuje do výšky, kde zákazníci pocítí mikrogravitaci a překrásný výhled na zeměkouli. Tato výška by měla být někde kolem 80 km nad zemským povrchem. Poté letoun s posádkou sestoupí zpět a pokud možno bezpečně se vrátí. Aktuálně, tyto lety nejsou ještě komerční. Společnost očekává, že by mohla začít příští rok, v roce 2021, poté, co dostane povolení od FAA, federal aviation administration, kdy poletí také otec tohoto projektu Sir Richard Branson. Pro doplnění, Virgin Galactic byl založený v roce 2004 a tento program funguje již tedy nějaký ten pátek.

virgin galactic zákazníci

Kdo budou zákazníci Virgin. Virgin Galactic spoléhá na high-net-worth individuals, tedy ty bohaté, konkrétně s majetkem přes 10 mil. dolarů, kteří si budou chtít koupit tento zážitek. Na internetu jsem viděl odhady prodejních cen někde kolem 250 tisíc dolarů za jednu letenku, některé zdroje uvádí, že by to mohlo být až ke 400 tisícům dolarů. Tato skupina bohatých aktuálně roste o zhruba 6 % ročně. Virgin Galactic tak cílí na rostoucí trh, což je plus. Tito lidé nezřídka chtějí intenzivnější a intenzivnější zážitky, poté co nejsou tak úplně uspokojeni tím, co prožívají či prožili. Toto úplně není můj styl: já se snažím těšit se z toho, co můžu prožít v každodenním životě, jistě, někdy jsem úspěšnější a někdy méně, zároveň, pokud se to nenaučíme, tak jakkoliv velký zážitek budeme pronásledovat, nikdy nám taková zkušenost nebude stačit, protože vycházíme z nedostatku. Toliko tedy mé psychologické okénko. A přiznávám, že pravděpodobně existuje mnoho znuděných, frustrovaných či dle mého pohledu tak trochu šílených boháčů, kteří chtějí tento kosmický zážitek a jsou ochotní riskovat svůj život. Zároveň, viděno pragmaticky, takto bohatých jedinců jsou na zemi stále asi jen dva miliony, a pokud zvážíme rizika, v roce 2014 došlo k fatální havárii letounu SpaceShipTwo, a skutečnost, že zdaleka ne všichni budou mít zájem o takovou zkušenost, počet lidí, kteří by skutečně chtěli takto letět do vesmíru, může být nakonec velmi limitovaný. Proč byste riskovali život, když jste bohatí a daří se Vám dobře?

létání

Virgin Galactic není nutně pouze o tomto jediném výletu na hranici vesmíru a zpět. Díky tomu, že Virgin vyvinul zajímavé technologie, otevírá se zde možnost provozování hypersonických letů, opět pro bohaté. Letoun letící rychlostí Mach 5 je schopen letět z New Yorku do Londýna za 1 hodinu, což je výrazně méně než nějakých 7-8 hodin, které to trvá klasickým letadlem. Opět se připravme na to, že cena za takový let bude výrazně vyšší než v případě současných letenek. Tedy opět pro bohaté. Nadzvukové cestování není žádnou novinkou, pokud např. vzpomeneme Concorde, který létal mezi Spojenými Státy a Evropou. Problémem byly náklady, a tedy žádná společnost nedokázala dlouhodobě profitovat.

virgin galactic růst

V zásadě z investičního pohledu jde o to, jak rychle a úspěšně se Virgin Galactic podaří škálovat svou službu, poté co dostane povolení k provozu od FAA. Virgin si slibuje přepravení šesti členů posádky během jednoho letu, kromě dvou pilotů na palubě. Podle mých informací dosud nejúspěšnější let proběhl v roce 2019, kdy letoun nesl dva piloty a jednoho dalšího pasažéra. Do roku 2023 chce Virgin mít 5 svých vesmírných letounů a z pohledu návratnosti je tedy důležitá poptávka i nabídka, tedy kolik lidí za rok bude Virgin schopný obsloužit, a také konkurence, na to se podíváme za moment.

Než to ovšem uděláme, nahlédněme na finance: dokud Virgin není komerční, spálí přibližně 200-250 milionů dolarů ročně. Tedy každý rok, o který se opozdí příchod těchto letů, bude stát čtvrt miliardy dolarů. Aktuálně má Virgin na účtu přibližně tři čtvrtě miliardy dolarů a při ceně akcie kolem 21 dolarů tržní kapitalizace činí 5 mld. dolarů. Pokud Virginu dojdou peníze, učiní další emisi akcií, jako to provedli nedávno, což sníží návratnost existujícím akcionářům.

Společnost v roce 2019 očekávala EBITDA v roce 2023 ve výši 274 milionu dolarů, to bylo ovšem za předpokladu, že se začne komerčně létat již v roce 2020. Pokud tuto úvahu upravíme a budeme předpokládat počátek letů v roce 2021, vzhledem ke zpoždění také kvůli koronaviru, tak v roce 2023 bude EBITDA 150 mil. dolarů. Tedy to je zisk před úrokem, daněmi a odpisy. Úroky jsou nulové, protože dlouhodobý dluh je nulový, daně budou také nulové, protože si Virgin pravděpodobně bude uznávat ztráty minulých let, odpisy jistě budou znatelné, protože jde o kapitálově těžký podnik. Pokud udržovací kapitálové výdaje budou 50 mil. dolarů, pak čistý zisk bude 100 mil. dolarů v roce 2023. 100 mi. lomeno 5 mld. jako tržní kapitalizací nám dává očekávanou návratnost 2 % v roce 2023, a to jen tehdy, pokud vše půjde podle aktuálního plánu. Samozřejmě, ti kteří této investici fandí, poté prohlásí že pak Virgin bude růst o 50 % či 100 % ročně či více. Možná. Pokud bych se měl vsadit, podle mě je pravděpodobnější, že někde po cestě uvidíme další zpomalení.

Podívejme se nyní na slíbenou konkurenci, protože Virgin Galactic byl sice první, ale již není osamocený. Proto také doporučuji číst výroční zprávy, protože se tam můžeme dozvědět mnoho užitečných informací. Zde ve výroční zprávě za rok 2019 Virgin píše, že očekává, že toto odvětví bude vysoce konkurenční. Aktuálním největším konkurentem je Blue Origin, společnost Jeffa Bezose, jednoho z nejbohatších lidí na planetě díky svému amazonu, kdy Jeff Bezos má nastavený trvalý platební příkaz na částku 1 miliarda dolarů ročně, kterým Blue Origin sponzoruje. Dalšími konkurenty jsou SpaceX, experta na megalomanské vize Elona Muska, a také např. Boeing. Např. SpaceX plánuje, že v roce 2023 oběhne měsíc. V porovnání s plány SpaceX je Virgin Galactic poměrně nudným zájezdem autobusem do Chorvatska.

blue origin
Zdroj: Blue Origin.

Toto je plán projektu Blue Origin, který podle mě možná vypadá zajímavěji. Společnost sází na automatizovaný systém, který vynese turisty do vesmíru a zpět. Tedy nebude třeba takový výcvik, který v případě Virgin zabere 3 dny, což může být pro mnoho bohatých jedinců výhodnější. Také možná čím méně zásahů lidského faktoru, tím nižší riziko nehody. Navíc, Blue Origin dosud nezaznamenal jedinou fatální nehodu, což může zákazníky zásadně ovlivňovat při výběru společnosti, se kterou tento zážitek absolvují. Může to hrát velkou psychologickou roli. Blue Origin je možná tak o půl roku či rok opožděný za Virgin Galactic, co se týká získání povolení ke komerčním letům. Ať už bude vítězem v tomto prostoru SpaceX, Blue Origin či Virgin Galactic, je nutné si uvědomit, že toto bude konkurenční odvětví, a tedy přichází otázka konkurenční výhody: co umožní těmto společnostem vytvářet a udržovat si vysoké marže? Nemám odpověď. Jen toto je velmi dobrá otázka.

Jaká je tedy má investiční perspektiva. Pokud se Virgin Galactic podaří škálovat své služby: bude mít několik letounů a řady zájemců, kteří budou ochotni zaplatit 200-400 tisíc dolarů za letenku, a společnost bude zvyšovat svůj zisk o 50 % ročně, a toto se stane do roku 2025, s Virgin Galactic se stane růstová akcie a nelze vyloučit růst ceny akcie někam ke 100 dolarům. Pokud se ovšem něco z tohoto nestane: dojde k dalším zpožděním, problémům, zájem nebude takový, konkurence bude nabízet lepší zážitek atd. Virgin se nikdy nemusí dostat k dlouhodobé profitabilitě, a takový podnik je pak aktuálně předražený s rizikem permanentní ztráty kapitálu. Navíc, pokud dojde k další smrtelné nehodě při komerčním letu, může to znamenat i konec tohoto businessu, a to je pro mě jedním z největších rizik, což z tohoto činí spekulaci. Spekulace se může a nemusí vyplatit.

Podle mě Virgin Galactic není dobrou investicí pro běžného soukromého investora vzhledem k tomu, že nabízí vysoké riziko a celkem nezajímavou odměnu vzhledem k aktuální tržní kapitalizaci a projekcím managementu ohledně následujících 3-4 let (pokud vše půjde podle plánu: 2% návratnost až za 3 roky). Podle mě daleko jistější a ziskovější cesta ve investice do společností, které jsou již ziskové a které odměňují své akcionáře, buď na dividendách či růstem generovaného volného cash flow. Protože, jak jsme se dívali v naší sérii knihy Inteligentní investor: investoři mají tendenci soustředit se na to, co by mohlo být v budoucnosti, přitom budoucnost je nejistá, a podstupují tak zbytečně velká rizika. To je tedy má perspektiva, vše, co dělám, popisuji na Portálu rozumného investora.