fbpx

Inflace – Jaký je skutečný růst cen a jak toho využít?

Inflace - Jak se měří, proč klame a jak vývoj inflace využít při investování

Míru inflace měří Český statistický úřad jako procentní přírůstek indexu spotřebitelských cen. Nejobvyklejší je procentní přírůstek oproti indexu minulého roku, tedy roční míra inflace. V září 2019 tento ukazatel vykázal 2,7 %. Co se tedy zvýšilo o 2,7 %? Byla to vážená cena reprezentativního spotřebitelského koše. Tak jako kdybych šel v září 2019 nakupovat a nakoupil vše, co průměrný člověk běžně nakupuje a pak se podíval, co jsem zaplatil v porovnání se zářím 2018.

Co skrývá tento spotřebitelský koš?

inflace, růst cen, 2019

Váhu 26 % tedy má bydlení a platby s ním spojené. Například: pivo má váhu 1,4 %, počítačové hry 0,4 %, nákup automobilů 4 %, máslo 0,3 %. Podívejme se na problémy tohoto měření -- tedy proč můžete ve skutečnosti čelit daleko vyššímu nárůstu cen.

Problém 1: Nakupujete jinak

Spotřební koš zastupuje průměrného člověka. Tedy nějaký mix pracujícího dělníka, top manažera, důchodce, maminky na mateřské a studenta. Například pokud onen dělník vydělává 15 tisíc Kč čistého měsíčně, tak mu koš předepisuje, že na pivo každý měsíc utratí 210 Kč, tj. že si koupí maximálně dvě piva týdně. Studentovi s příjmem 5000 Kč měsíčně hrajícímu počítačové hry předepisuje, že za tyto radovánky utratí nejvýše 20 Kč měsíčně.

Dejme tomu, že průměrný občan má průměrnou čistou mzdu 22 tisíc Kč, tj. 264 tis. Kč ročně. Spotřební koš odhaduje, že utratí 10 560 Kč ročně na nákup automobilů. Pokud si kupuje ojeté auto za 150 tis Kč, může si ho takto dovolit průměrně jednou za 14 let. Pokud chce nové a je skromný, tak jednou za 30 let.

Z těchto příkladů je patrné, že každý máme jiný nákupní koš, a tak někteří z nás čelí vyššímu nárůstu cen než jiní. Také například pokud chcete koupit nemovitost: Pokud byste jste v lednu 2019 kupovali cihlový byt v Praze, zaplatili byste v průměru o 16 % více než v lednu roku 2018.

Problém 2: Metodika výpočtu inflace klame

To, co se prodává, se v čase mění. Jak k tomu ČSÚ přistupuje? Stejně jako ostatní statistické úřady po celém světě: provede kvalitativní očištění. Co to znamená? Dejme tomu, že jsem si v roce 2013 koupil telefon, který měl operační paměť 0.5 GB, a zaplatil jsem za něj 4 000 Kč. Spokojeně jsem ho používal až do roku 2019, kdy přišel čas koupit si nový. Na trhu jsem ovšem už stejný smartphone nenašel. A tak jsem si koupil kousek za 5 000 Kč s operační pamětí 4 GB.

Jaká byla moje „inflace“ v tomto příkladu? Za 6 let cena mého telefonu vzrostla o 1000 Kč, tj. přibližně o 4 % ročně. Zde ovšem zasahuje metodika inflace: tento nárůst cen musím očistit o fakt, že jsem si koupil výkonnější mobil:

„U většiny případů záměn má však původní a nový výrobek rozdílnou kvalitu a jejich ceny nemohou být při záměně přímo srovnávány. V tom případě je nutné rozdíl v jejich ceně očistit o změnu kvality původního a nového produktu. To znamená vyčíslit, jaká část z rozdílu cen obou produktů je způsobena změnou kvality a jaká část představuje zdražení event. slevu.“ Zdroj: ČSÚ.

Je možné, že jsem ve skutečnosti získal 8krát rychlejší mobil, který by mě v roce 2013 stál 25 000 Kč. Podle metodiky tak nedošlo k nárůstu ceny, ale k nárůstu kvality, který se do indexu cen nepočítá. A nikomu nevadí, že jsem si klidně chtěl koupit ten stejný mobil, ale jednoduše už nebyl dostupný. Cena tak podle metodiky pro mě mohla poklesnout o 80 %. Ve výpočtu inflace by se tento fakt projevil poklesem cenové hladiny, a ne růstem. Skutečný nárůst cen je tedy ve skutečnosti vyšší než inflace udává. Právě kvůli kvalitativním změnám.

(Toto je pouze ilustrativní příklad a nereprezentuje přesný výpočet podle plné metodiky ČSÚ.)

Jak využít inflace v náš prospěch: Co roste nejvíce?

Dlouhodobě nejvíce rostou věci, které jsou v omezené nabídce. Dva příklady: 1) nemovitosti na omezených a žádaných lokalitách; 2) monopolistické podniky, tedy ty, které mají určitou dlouhodobou konkurenční výhodu. Již jsem zmínil nárůst cen bytů v Praze. Od roku 2014 do roku 2019 tyto ceny vzrostly o 60 %. Může se tedy stát, že pokud koupíte byt ve velmi žádané lokalitě, když je Vám třicet let, a prodáte ho, když jdete do důchodu, vyděláte více než jste dohromady vydělali v práci za oněch 40 let pracovního života.

„Tři nejdůležitější věci při nákupu nemovitosti jsou: umístění, umístění, umístění.“

Já se na tomto webu zaměřuji na bod 2): podniky s dlouhodobou konkurenční výhodou, do kterých investuji. Výhoda těchto investic je, že nevyžadují tolik peněz jako nákup nemovitosti. Nicméně stejně jako nákup nemovitostí vyžadují znalost toho, co kupujeme. Dobrým příkladem může být podnik těžící měď. Zastoupení mědi v hornině je totiž světově omezené a obsah mědi v hornině po celém světě klesá:

Zdroj: Codelco.

Pokud vlastníte kvalitního těžaře mědi (dobrý management, nízký dluh, kvalitní doly), cena jeho dolů, tedy i tohoto podniku, poroste, neboť poptávka po mědi na světě stále roste. Jeho důl je jako malý monopol, protože těžit ho může jen tento podnik. K vysoké poptávce po mědi se jako bonus přidává rozvoj v Asii, trend elektrických aut či obnovitelných zdrojů. A najít a vybudovat nový důl není vůbec jednoduché. Je to jako hledat jehlu v kupce cena -- a tyto jehly jsou čím dál tím méně kvalitní. Jakmile tuto jehlu máte, od začátku prací do prvního prodeje mědi z dolu může uplynout i 10 let. Své konkrétní investice včetně analýz sektorů a podniků sdílím na svém Portálu. Možná to bude i něco pro Vás.