fbpx

Investice pro začátečníky 3: Konkurenční výhoda

Konkurenční výhoda je koncept, který je extrémně užitečný při investování – při vybírání těch správných investic, které nám poskytnou vysokou návratnost. Dlouhodobá konkurenční výhoda umožňuje dlouhodobý úspěch naší investice. Podíváme se na to, co je to konkurenční výhoda, na příklady akcií/podniků.

Každý z nás má nějakou představu o tom, co je konkurenční výhoda. Můžeme slyšet o různých věcech, které firmy uvádějí jako svou konkurenční výhodu: unikátní síť prodejen, loajalita zákazníků, dlouhá historie firmy, vertikální integrace, mezinárodní působnost, zkušený management, osobní přístup k zákazníkovi atd atd. Skutečná konkurenční výhoda je nicméně jen jedna: Je podnik schopen stabilně generovat větší hotovost než jeho konkurence? Pokud ano, pak má konkurenční výhodu. Jinými slovy, podnik s konkurenční výhodou je schopen mít dlouhodobě vyšší marže než jeho konkurence.

Tato konkurenční výhoda se slovy Warrena Buffetta nazývá MOAT – hradní příkop. Něco co chrání podnik před útoky zvenčí. Buffett také říká:

buffett
konkurenční výhoda

Jde tedy také o analyzování kvality/trvanlivosti dané konkurenční výhody – jestli je to konkurenční výhoda spojená se samotnou podstatou podniku, nebo jde o něco velmi dočasného, jako úsilí a inteligence jednotlivce – a opravdu o pochopení co přesně dovoluje podniku dosahovat vyšších marží než konkurence.

Příklady konkureční výhody

Vezměme si Coca-Colu. Pokud se řekne osvěžující nápoj, light drink, kola, dokonce i Vánoce, spoustě lidí se vybaví Coca-Cola. A poté je celkem jedno, jaká je konkurence, jednoduše půjdou do obchodu a koupí si kolu. Každý den se prodá více než 1,9 miliardy Coca-Col. Kdekoliv tak jsme – ve více než 200 státech na světě, můžeme si dát Coca-Colu. Navíc, vyrobit Cola-Colu je velmi levné. Podnik si tak užívá vysoké cash flow již přes 50 let. Cena akcie vzrostla 76krát během posledních 50 let.

coca cola růst na základě konkurenční výhody
coca cola

Navíc, znáte jméno výkonného ředitele Coca-Coly? Pravděpodobně ne, protože úspěch Coca-Coly není závislý na jednotlivci. Na druhou stranu, pokud se řekne Tesla, téměř každého napadne Elon Musk. Tesla daleko více závisí na géniu Muska, než Coca Cola na géniu Jamese Quinceyho. Tesla tak má z tohoto pohledu daleko slabší konkurenční výhodu.

Dalším příkladem, mým oblíbeným, jsou těžaři. Vezměme si např. Lundin Mining, který mám zveřejněný, volně ke stažení, na svém Portálu. Na každý důl – mědi, zinku, niklu, zlata – který vlastní, má monopol. Nikdo jiný zde nemůže těžit. Pokud se jedná o důl na kov, po kterém je poptávka – tak jako to je v případě zmíněných kovů – a pokud jsou náklady na těžbu nižší než tržní cena – takový těžař může stabilně, dlouhodobě produkovat vysokou hotovost.

lundin mining a jeho konkurenční výhoda

Další konkurenční výhodu můžeme zmínit v souvislosti s Beijing Capital Airport, které jsem tu nedávno analyzoval. Je velmi nákladné a zdlouhavé postavit poblíž další letiště. Tedy ten, kdo chce letět z Pekingu, musí navštívit BCIA. A pokud se poblíž nějaké další letiště začne stavět, tak jako v případě BCIA, je to z důvodu nedostatku kapacity. Nedává totiž ekonomický smysl mít dvě polovytížené letiště, tím by totiž obě byly ve ztrátě. Letiště tak je přirozeným monopolem a umožňuje stabilní přísun hotovosti pro vlastníky.

Příklady bez konkurenční výhody

Maersk. Maersk, obrovský loďařský podnik, je sice známý – téměř všude můžeme vidět jeho kontejnery – nicméně nemá konkurenční výhodu. Pokud totiž na nějaké trase začnete mít velké zisky, kdokoliv může přijít, postavit loď, která bude pravděpodobně lepší než ta, kterou máte, a dopravovat na této trase také, což zvýší konkurenci a sníží zisky. Navíc, při aktuálně nízkých úrokových mírách, postavit loď je relativně levné.

V souvislosti s tím se cena akcie za posledních 6 let nikam neposunula.

Bed Bath and Beyond je retail – obchod, který prodává vše, co potřebujete na spaní, do koupelny, do kuchyně, na skladování atd. S příchodem online obchodů se zvýšila konkurence – lidé si objednávají stále více a více po internetu – a poklesly marže. Pokud již máte těsné marže, tak každý další pokles příjmů se zásadně podepíše na vašem zisku. BBBY má také vysoký dluh a může se stát, že za pár let zbankrotuje.

Cena akcie je nyní na úrovni roku 2000.

chybějící konkurenční výhoda

Skvělý podnik ještě neznamená skvělá investice

Zní to jednoduše: Stačí nakoupit podniky s trvanlivou konkurenční výhodou, které produkují hodně hotovosti a odměňují akcionáře. Svým způsobem ano. Nicméně je tu ještě aspoň jeden faktor, který určuje návratnost naší investice, a to je pořizovací cena.

Aktuální P/E podíl pro Coca Colu je 24. To znamená, že za jeden dolar ročního zisku zaplatím 24 dolarů. Při nulovém růstu a nulovém diskontování se mi tak tato investice navrátí za 24 let, budu mít tedy 4 % ročně. A to není mnoho, rozhodně ne pro mě.

chybějící konkurenční výhoda

Na druhou stranu, podívejme se na Lundin Mining, na analýzu, kterou mám na svém Portálu. Detailně jsem propočítal cash flow ze všech dolů, které vlastní, tak při tržní ceně mědi 2,6 USD/lb a při požadované návratnosti 15 % ročně je aktuální hodnota podniku 4 mld. USD. Tržní kapitalizace byla v době analýzy 3,4 mld. USD – Lundin Mining tak sliboval vyšší než 15% roční návratnost. Nyní je cena akcie o 30 % vyšší, jsme tedy na aktuální návratnosti někde kolem 11-12 % při mé pesimisticky orientované kalkulaci.

Musí se mi tedy potkat konkurenční výhoda a výhodná cena, pak je podnik vhodným kandidátem na koupi, tak jako to bylo v případě Lundin Mining. A do velké míry to pro Lundin stále platí.

Konkureční výhoda je klíčem k dlouhodobé ziskovosti

Abychom to shrnuli, konkurenční výhoda je schopnost podniku dlouhodobě generovat vyšší cash flow, vyšší hotovost, vyšší marže než konkurence, a to může být z mnoha důvodů: známost značky v případě Coca-Coly, vlasnictví unikátních zdrojů v případě Lundinu a přirozený monopol v případě letiště v Pekingu. Aby byl podnik dobrou koupí, musíme ho navíc koupit za příznivou cenu. A jaká cena je příznivá, to záleží na Vaší požadované návratnosti: já požaduji aspoň 15 % ročně.

Přirozeně, čím nižší budete mít požadovanou návratnost, tím jednodušší pro vás bude nacházet investiční příležitosti, protože takových akcií bude více. Pokud chcete vysokou dlouhodobou návratnost jako já, můžete využít mého Portálu, kde za méně než 17 Kč za den sdílím všechny své podniky s vysokou návratností a své portfolio i obchody. Více o mně a mém přístupu můžete poznat na Youtube.