Kdy budeme moci létat? Aktuální pohled na evropské aerolinky perspektivou investora

V tomto článku se podělím o svůj pohled na letectví v Evropě. Tento sektor sleduji z investiční perspektivy: je zde aktuálně hodně dynamiky a dost pesimismu, který vzrostl poté, co Warren Buffet během dubna prodal všechny své investice ve 4 největších amerických aerolinkách a prohlásil, že nyní aerolinky budou spíše potřebovat peníze, než že by je navracely investorům. A podíváme se také na letenky.

Podíváme se, jak je na tom sektor právě teď, co můžeme očekávat do budoucna, a kdy bychom mohli opět někam letět jako pasažéři – protože aerolinky zveřejňují své očekávané scénáře návratu k létání – podíváme se na aktuální informace ze začátku května. A tak doufám, že toto bude nejen přínosné pro investory, ale i pro každého, kdo se poohlíží, že by třeba v blízké budoucnosti někam letěl.

Toto je snímek od Air France/KLM, což je čtvrtá největší aerolinka v Evropě, nejvíce pasažérů v Evropě přepravuje Ryanair, druhá je Lufthansa a třetí IAG, matka British Airways. Zde máme výsledky za první kvartál roku 2020, tedy od ledna do března. Provozní zisk byl záporný ve výši -815 mil. EUR, zejména kvůli březnu, kdy se létalo významně méně kvůli karanténě. Můžeme si také všimnou, že minulý rok za stejné období Air France/KLM vykázalo také ztrátu, ta byla ovšem nižší. Souhlasím s Buffettem, investice do aerolinek, když se nedíváte na to, do jakého podniku přesně investujete, Vám v následujících letech příliš peněz zpět pravděpodobně nepřinese. Air France/KLM tak ztrácí zhruba 600 mil. EUR měsíčně, pokud se nelétá, po opatřeních managementu je to trochu méně, jak zmíním, ale i tak je to pro podnik s vlastním kapitálem 2,5 mld. EUR zásadní.

Cena akcie je na polovině oproti únoru, což není tak hodně vzhledem k aktuálním rizikům. Nemyslím si, že Air France či KLM zaniknou, ovšem akcionáři mohou přijít o významnou část své investice či dokonce o celou investici. Dluhy mohou být vyšší než majetek, úroky a další výdaje budou vyšší než volné cash flow, akcionáři tak ztratí podíly a kontrolu převezmou veřitelé. Dalším rizikem jsou letenky a jejich cena, která nemusí zdaleka být tak vysoká jako před krizí.

Aktuálně evropské aerolinky mají v provozu 0 až 10 % své kapacity, kterou využívají pro repatriační lety a také pro transport nákladu, po kterém je stále poptávka. Většina letadel tak zůstává na zemi a každý den aerolinky ztrácí miliony EUR. Air France/KLM je minusu 400 mil. EUR provozního výsledku každý měsíc, bez započtení leasingů letadel, a IAG má provozní náklady 200 mil. EUR týdně, včetně započtení leasingů letadel. Každý měsíc čekání na opětovný provoz tak zásadně ovlivňuje finanční zdraví těchto podniků.

Kdy můžeme čekat obnovu?

Zde jsou predikce toho, jak a kdy se začne opět létat, od tří velkých evropských společností. Toto určuje, zda aerolinky budou mít dostatek hotovosti, či ne. Vlevo nahoře je pohled Air France/KLM, pod ní je Ryanair a vpravo je IAG, vlastník British Airways. Můžeme vidět, že v druhém kvartálu 2020, tedy duben, květen a červen, ani jeden přepravce nepočítá s obnovením letů. Nějaké smysluplné letecké operace se plánují teprve na červenec. Pro třetí kvartál, tedy červenec, srpen a září, Air France/KLM plánuje přepravovat na 20 % kapacity, Ryanair ohlašuje, že nepočítá s kapacitou větší než 50 % a IAG by mělo zapojit 45 % původní kapacity. IAG a Ryanair tak jsou pozitivnější než Air France/KLM. Dříve v tisku šéf Air France prohlásil, že v pozitivním scénáři by se mělo ke konci roku létat na 70 % původní kapacity. Něco podobného očekává také IAG. Proč se ihned nebude létat naplno? Jako důvody mohou být bezpečnostní omezení – karantény se mohou otevírat postupně, dále na letištích bude pravděpodobně také kontrola tělesné teploty, což může zpomalit odbavování. Šéf IAG Walsh odmítl, že by se prováděl jakýkoliv social distancing na palubě letadla, tedy vynechávat prostřední sedadlo či něco podobného. Pasažéři budou spíše nosit roušky či masky a bude se hodně dezinfikovat. Nejčastěji uváděným důvodem pro neobnovení plného počtu letů je pokles poptávky zákazníků – možná si někteří business zákazníci našli jinou cestu setkání – online, nebo tím, že zákazníci budou mít strach létat. Aspoň zpočátku. Další otázkou je, kam budeme moci v druhém kvartálu tohoto roku vůbec letět: lety v rámci Evropy jsou pravděpodobnější než lety do USA.

státní podpora letenky
Zdroj: ryanair.

Dalším zajímavým aspektem evropského letectví je státní podpora, která se dostává různým aerolinkám na základě principu „moje aerolinka, moje pomoc.“ Takto Německo zachraňuje Lufthansu, Francie Air France, Nizozemí KLM, Finsko Finnair, Španělsko Iberii atd. Tedy žádná koordinovaná akcie ze strany Evropy či Evropské unie, pěkně postaru každý stát subvencuje svého národního přepravce. Mít svého přepravce je totiž v Evropě otázka národní hrdosti. Můžeme vidět, že pro největší balíky peněz si zatím přišly žádat německá Lufthansa a francouzské Air France. Celkem bylo podle tohoto přehledu uděleno, přislíbeno či požádáno o celkem 31 mld. EUR státní pomoci. Pro investory toto není spásou, protože takto budou tyto společnosti velmi zadlužené a v následujících letech budou muset upřednostňovat splácení dluhu. Dlouhodobě problémy stíhaný přepravce Alitalia byl znárodněn Itálií (proč je to opět Itálie, kdo je v problémech? :)). Mezitím zbankrotoval britský přepravce Flybe a v podobné situaci se nachází také Virgin Atlantic miliardáře Bransona, který nesehnal podporu od vlády.

podpora letenky

Snad nejhlasitěji proti těmto státním zásohům protestuje Ryanair. Ten uvádí, že o žádnou podporu nemá v plánu žádat a ni žádná pomoc pro něj není připravená, podobně jako pro další ostrovní přepravce British Airways a Easy Jet. Ryanair prohlašuje, že toto je velký a nelegální zásah do trhu a plánuje podniknout právní kroky pro nápravu. Ve Francii dokonce Air France nemusí platit letištní poplatky, zatímco ostrovní přepravci je platit stále musí. Stranou této soudní části, Ryanair předpovídá, že toto povede k výrazným slevám letenek, jak se hotovostí nasosané aerolinky budou snažit získat zákazníky. Z pohledu nás jako zákazníků je to tak, že skrze naše daně poskytneme peníze aerolinkám, a pak máme o něco levnější letenky, a to jen dočasně a není to jisté. Další možný důsledek této státní pomoci může být, že aerolinky s bohatým kontem se mohou snažit převzít menší letecké společnosti. Letectví je totiž business s výraznými úsporami z rozsahu. Ať už toto skončí jakkoliv, následující měsíce jistě budou velmi dynamické.

Letenky hrají velkou roli pro obnovení ziskovosti

letenky
Zdroj: momondo

Pro zajímavost jsem se také díval na ceny letenek. Zpáteční let do Miami na začátku července nyní vyjde na 11 tisíc Kč, tedy ten nejlevnější, pokud jste ochotní letět s Air Europa, kterou má v plánu koupit IAG, což je také zajímavé, protože IAG ohlásilo utratit na tento nákup cca 1 mld. EUR minulý rok v listopadu, a nyní hodnota Air Europa razantně klesla, a IAG pochopitelně nechce platit cenu minulého roku. V jednání se tedy bude pokračovat a uvidíme, za jakou cenu IAG nakonec Air Europu nakoupí. Tak jako tak, pokud chcete risknout to, že Vás Trump do USA možná vůbec nepustí, zde jsou letenky snad za méně než poloviční cenu oproti normálnímu stavu. Pokud byste chtěli letět až koncem srpna, cena je zhruba 15 tisíc Kč, tj. zhruba poloviční oproti normálu, opět s nejistotou okolo uskutečnění tohoto letu.

Závěr

Jak se k aerolinkám můžeme postavit jako investoři? Pro 95 % soukromých investorů patrně bude nejlepší neinvestovat. Pokud neinvestujete, tak neztratíte. A to může být ten nejlepší přístup k aerolinkám. Neinvestovat, pokud nejste ochotní přijmout velkou volatilitu, nejistotu. Můžete investovat, pokud víte, do jakého podniku vkládáte své peníze a máte tušení o riziku a odměně. Toto je pro dlouhodobé investory. Ti, které zajímá trading, pro ty je to jako vždy – můžete se snažit vydělat na krátkodobých pohybech cen, ale toto není má disciplína.