Bavili jsme se o tom, že propad trhu je příležitostí. Platí to stejné i o propadu ceny akcie Boeingu?

Boeing akcie: Propad ceny o 70 % - Je nyní dobrou koupí?

Začneme velmi důležitou poznámkou: To, že cena akcie spadla o polovinu, v případě Boeingu to bylo dokonce 70 %, tak to ještě neznamená, že to je dobrá koupě. Cena akcie totiž zdaleka nemusí být adekvátní skutečné hodnotě podniku. Dejme tomu, že někdo prodává citrón s 50% slevou – je to dobrá koupě, pokud chci citron? Ne pokud tento citrón je z celé jedné strany plesnivý, jak se mi podařilo včera koupit síťku citrónů, ze kterých jsem musel dva ihned vyhodit.

boeing tržní podíl

Boeing je jeden ze dvou dominantních výrobců letadel. Spolu s Airbusem ovládají nějakých 80 % celého trhu prodejů letadel. Boeing pro mě není investicí ke zvážení (je to trochu jako ten citrón) a ihned bez dalšího popisování Boeingu vysvětlím proč. Toto je jeden z trojice velmi důležitých grafů:

boeing výkaz

Kromě toho, že rok 2019 svítí červeně, protože Boeing dosáhl ztráty, k čemuž přispěly dvě fatální nehody jeho Boeingu 737 MAX, což vedlo k poklesu prodejů tohoto stroje, tak vidíme také na posledním řádku celkový počet akcií podniku: Ten se za posledních 6 let snížil z 767 mil. na 565 mil. (tedy poklesl o cca 25 %). To na první pohled vypadá dobře, protože čím méně je akcií, tím je větší zisk na jednu akcii. Podívejme se dále.

boeing rozvaha

Toto je rozvaha podniku. Dole vidíme postupně klesající vlastní kapitál podniku: vlastní kapitál jsou aktiva, která účetně vlastní akcionáři. Je to rozdíl mezi majetkem a dluhem. Vlastní kapitál klesl z 15 mld. v roce 2013 na -8 mld. na konci roku 2019. Záporný vlastní kapitál znamená, že podnik má více závazků (dluhu) než majetku.

Tyto dvě věci, klesající počet akcií a klesající vlastní kapitál, spolu souvisejí. Jak? Management Boeingu totiž prováděl zpětné odkupy akcií. To znamená, že podnik nakupoval své vlastní akcie, a protože podnik nemůže vlastnit sám sebe, tak jsou tyto akcie zničeny, a klesne tak celkový počet akcií. Proč by to podnik dělal? Nejen tím zvýší zisk na akcii, cash flow na akcii, ale často i vzroste cena akcie.

Podívejme se na rok 2016. Boeing v roce 2016 nakoupil 50 mil. svých akcií za cenu někde kolem 130 USD (utratil tak 6,5 mld. USD). To znamená, že Boeing snížil svá aktiva o 6,5 mld. USD (hotovost) a snížil také vlastní kapitál o 6,5 mld. USD, což v tomto případě znamenalo, že účetní vlastnictví akcionářů kleslo na 20 % během roku. Mimo to, že touto praktikou vzroste zisk na akcii, vzrostou také poměrové ukazatele ziskovost aktiv a ziskovost vlastního kapitálu. Toto je jen důsledek finanční manipulace, která v tomto případě ničí hodnotu pro akcionáře – tedy pro ty dlouhodobé. Krátkodobě jde cena akcie nahoru, z čehož profituje zejména management, pokud má opce nebo je jejich mzda svázaná s cenou akcie. Tento výňatek z Financial Times to ilustruje:

Kolik takto Boeing utratil? Boeing takto během 8 let spálil 43 mld. USD, tedy více než polovinu své současné tržní kapitalizace. Zpětné odkupy vypadají nevinně, často i dobře, dokud se firmě daří, roste a má vysokou návratnost investic. Krize či pokles ale může odhalit, kdo celou tu dobu plaval nahý.

Zdroj: wolfstreet.

Boeing tak nyní má více dluhů než majetku, a pokud dojde k dlouhé pomlce v letecké dopravě, ocitne se na pokraji bankrotu. Pokud podnik zbankrotuje, vlastnictví převezmou věřitelé, možná se vydají další akcie, a současní akcionáři ztratí vše. Jestli to tak bude ve skutečnosti nemůžu říct, protože vynalézavost a politikaření jsou velmi kreativní disciplínou. Manažeři a vlastníci Boeingu pochopitelně chtějí, aby se vláda nebo někdo jiný jen tak zachránil – dal jim bezúročnou půjčku či tak něco, a tak z peněz někoho jiného zafinancoval vysoké odměny manažerů. V ČR tomu říkáme tunel. Boeing před pár dny požádal o 60 miliardový záchranných balíček pro letecký průmysl, jehož je vekou součástí.

Boeing má stále funkční aktiva a další nová letadla budou třeba, obzvláště při tak vysokém tržním podílu, jaký Boeing má. Boeing bude velmi pravděpodobně operovat i nadále. Jen by se mohli vystřídat jeho vlastníci, což znamená riziko permanentní ztráty vloženého kapitálu pro současné akcionáře.

Z tohoto pohledu to vypadá, že buybacky jsou nástrojem ďábla. Ale zpětné odkupy nemusí být špatné – růst vlastního kapitálu P < B, pokud podnik nadále generuje dostatek hotovosti (jako např. Apple), tak to je možný způsob navrácení hodnoty akcionářům a je lepší než dividendy v tom, že neplatíme daň z dividend. Osobně mám radši dividendy, i když platím daň, protože zpětné odkupy mohou být prováděny jen pro management, zatímco dividendou management ukazuje, že mu záleží i na vlastnících.

To byla tedy má investiční perspektiva ohledně Boeingu – vyhýbám se obloukem, protože je zde riziko permanentní ztráty mého vloženého kapitálu. A podívali jsme se, že zatím stojí také chamtivost managementu podniku, vydělat co nejvíce. Proto je pro mě ohodnocení managementu jedním z důležitých kritérií při investování. Mé analýzy a to, do čeho osobně investuji, jsou Vám k dispozici na Portálu rozumného investora.